CSSHE sponsors an annual award for the outstanding Master’s thesis or project in Canadian universities in the area of higher education. Nominated works should focus on topics in higher education relevant to Canada, including the societal context, access, organization and governance, teaching and learning, institutional studies, or education and employment.
Criteria | The overall criterion for selection is scholarly excellence, readability, and contribution to increased understanding of the dynamics of higher education. |
Eligibility | Candidates must have completed the requirements for a Master’s degree at a Canadian university during the calendar year prior to the award. The candidate must have passed the final examination and the supervisory committee must have accepted the thesis or project by December 31 of the year prior to the award. |
Nature of the Award | The recipient will be invited to present a paper on the thesis or project during the annual CSSHE conference and will be presented with a Certificate of Merit as well as a complimentary CSSHE membership for one year. |
Submissions | Faculty members who are graduate advisors are invited to submit a maximum of two nominations, using the Nomination Form . Individuals who intend to submit a nomination are asked to consult and coordinate with their colleagues in their Faculty so that no one Faculty forwards more than five nominations to CSSHE. Each submission must include an expanded abstract of not less than 1,000 and not more than 1,500 words (including references, if any). The expanded abstract should contain the problem statement, remarks on the significance of the study, methodology, major findings, and recommendations. A separate file with the full text of the thesis or project is also required. |
Deadline | E-mail the submissions no later than 31 January each year to:
Mr. Tim Howard, CSSHE Secretariat |
Prix pour un mémoire/projet de maîtrise
La SCÉES décerne chaque année un prix à un mémoire ou un projet de maîtrise exceptionnel présenté dans une université canadienne et traitant de l’enseignement supérieur. Les travaux proposés doivent porter sur un sujet lié à l’enseignement postsecondaire au Canada, y compris contexte sociétal, accès, organisation et régie, enseignement et apprentissage, études institutionnelles, éducation et emploi.
Critères | Le critère fondamental de sélection est l’excellence scientifique du travail, entre autres : lisibilité, clarté et contribution à une meilleure compréhension de la dynamique de l’enseignement supérieur. |
Admissibilité | Les candidats doivent avoir terminé les cours et travaux exigés pour l’obtention d’une maîtrise d’une université canadienne au cours de l’année civile précédente du prix. Ils doivent avoir réussi l’examen final et le comité de thèse doit avoir accepté la thèse ou le projet avant le 31 décembre de l’année précédente du prix. |
Nature du prix | La lauréate ou le lauréat est invité à présenter une communication sur son mémoire ou son projet au congrès annuel de la SCÉES et reçoit un certificat de mérite. La lauréate ou le lauréat recevra une adhésion gratuite d’un an à la SCÉES. |
Propositions | Les directeurs de thèse sont invités à proposer au plus deux candidats. Les membres du corps professoral qui ont l’intention de proposer un candidat sont priés de consulter leurs collègues de la faculté et de coordonner leurs propositions de façon qu’aucune faculté ne propose plus de cinq candidats à la SCÉES. Chaque dossier de candidature devra comporter d’un formulaire de mise en candidature (ci-joint, version française à venir) et d’un sommaire d’entre 1 000 et 1 500 mots contenant l’énoncé du problème, l’importance de l’étude, la méthode et les principales conclusions et recommandations, et les références, si nécessaire. Chaque proposition doit comprendre la thèse ou le projet. Les deux fichiers doit envoyer comme deux pièces jointes par voie électronique. |
Date limite | Faire parvenir les soumissions, en format numérique, avant le 31 janvier de chaque année à : Tim Howard, bureau de la SCÉEScsshe-scees@csse.ca |
Past Recipients | Anciens lauréats et anciennes lauréates
2022 | Christina Arayata, University of Toronto | Identity navigation and understanding in demographic surveys |
2021 (tied) | Audrey Bujold, Université du Québec en Outaouais | Le vécu expérientiel des étudiantes au baccalauréat en sciences infirmières lors de leur stage en milieu psychiatrique: Comprendre pour mieux former |
2021 (tied) | Emily Gregory, University of Alberta | Employability skill development in higher education: Students’ and faculty members’ perspectives |
2020 | Andrew Hartman, University of Saskatchewan | The Role of Shame in Student Persistence and Help-Seeking |
2019 | Catherine Macala, The University of British Columbia | Bridging the rural divide: An exploratory study of a medical school’s rural applicants |
2018 (tied) | Julie Mooney, McGill University | Emergent professional learning communities in Canadian postsecondary education: Experiences of faculty, educational developers, support staff, and administrators |
2018 (tied) | Colleen Webb, University of Manitoba | After the adult learning centre: Rural women: Decisions and transitions to post-secondary education |
2017 | Brandon Sabourin, University of Windsor | Identifying student approaches to learning: Undergraduate student perceptions of teaching and learning at the University of Windsor |
2016 | Not awarded | |
2015 | Erica Jung University of Manitoba | International graduate students’ perceptions of academic learning |
2014 | Kathryn Hansen Western University | College instructors’ preparedness to teach students with learning disablities |
2013 | Janine Jongbloed University of British Columbia | Happiness, well-being, and post-secondary attainment: measuring the subjective well-being of British Columbia’s high school graduate class of 1988 |
2012 (tied) | Rhonda Friesen University of Manitoba | Canadian internationalization: selective perceptions of five faculty members |
2012 (tied) | Isabelle Skakni Université Laval | Les représentations de la carrière professorale des doctorantes et doctorants québécois |
2011 | Not awarded | |
2010 (tied) | Monique Bourgeois, Memorial University of Newfoundland | The Significance of Post-Secondary Education in Newfoundland: A Comparison Between the Provincial Government’s White Paper on Public Post-Secondary Education (2005) And Rural Women Enrolled In Liberal Arts Undergraduate Degrees |
2010 (tied) | Albert Johnson, Memorial University of Newfoundland | Students’ perceptions of effective teaching in higher education |
2009 | Not awarded | |
2008 | Not awarded | |
2007 | Blanca Minerva Torres-Olave, University of British Columbia | “If I didn’t have professional dreams maybe I wouldn’t think of leaving”: Student Identity and Imagined Communities in a Mexican Lengua Inglesa Major |
2006 | David Vincent Ruffolo, University of Toronto | Queering the “I” in academic discourse: Re/visioning agency for an equitable future |
2005 | Michelle H-Duke, University of Lethbridge | The chemistry of education: B.C. young men and women. |
2004 | Maria Adamuti-Trache, University of British Columbia | Post-secondary paths in science for B.C. young women and men. |